شجریان بعد از بازی تیم ملی ایران وتیم المان اعلام کرده بودند که علی کریمی ان روز فوق العاده بود و این جمله ایشان مثل توپ همه جا سروصدا کرد
وی علاوه بر اواز به هنرهای اهنگ سازی و خوش نویسی وسازگری اشنائی و وقوف کامل دارد. موسیقی را نزد استادان بزرگ موسیقی ایران به کمال رساند، کنسرت های زیادی از شجریان به یادگار مانده که از مهمترین آنها می توان از کنسرت راست پنج گاه به همراه محمد رضا لطفی و ناصر فرهنگفر یاد کرد. از کارهای دیگرش، همکاری با گروه معارف وشیدا و همچنین چاووش بود که آثاری به یادماندنی موسیقی ایران را شامل می شوند. پس از آن با اجرای کنسرتهای بسیار به همراه استادان دیگر به شناساندن موسیقی ایران در جهان، کارهای بسیاری انجام داد که هنوز هم ادامه دارد. به همراه مشکاتیان، لطفی، علیزاده، موسوی، پیرنیاکان، کسایی و دیگر استادان کارهای بسیاری ضبط کرده استوی از معدود هنرمندانی است که مخاطبان وسیعی را گرد چراغ هنر خود جمع کرده است
و از حزب بازی سخت متنفر است و هیچ وقت هنر خود را برای ایدئولوژی خاصی بکار نگرفته است.او مردی است که همواره بهترین راوی سرگشتگی و شور انسانی می باشد
وی هم اکنون نیز به اجرای کنسرت به همراه حسین علیزاده و کیهان کلهرواز همه مهمتر همایون شجریان که شاگرد ممتاز خودش می باشد مشغول است
استادان آواز
اسماعیل مهرتاش،رضاقلیمیرزا زلی، تاج اصفهانی، احمد عبادی، عبدالله دوامی،اقبالالسلطان آذر، قمرالملوک وزیری، نورعلی برومند، و محمود کریمی از جمله استادانی بودند که محمدرضا شجریان ردیفها، گوشهها، و دورههای آوازی موسیقی ایرانی را پیش آنها تمرین کرد، همچنین نوازندگی سنتور را نزد جلال اخباری و استاد فرامرز پایور آموخت.همچنین استاد شجریان مرکب خوانی را از استاد پرویز یاحقی آموختند
همکاری با رادیو و تلویزیون
برای اولین بار در سن ۱۰ سالگی به تلاوت قرآن در رادیو محلی پرداخت و در سال ۱۳۳۷، ۱۸ ساله بود که مشغول به همکاری با رادیو خراسان شد، سال چهل وشش به تهران میآید و در اواخر دهه ۴۰ و تا سال ۵۶ با «رادیو ایران» همکاری میکند، به دلیل مخالفت خانواده -به خصوص پدرشان- با نام مستعار «سیاوش بیدگانی» در برنامه «برگ سبز» و «گلهای تازه» اجراهای بسیاری توسط کنسرت رادیو به همراه محمدرضا لطفی، جلیل شهناز، حسن ناهید، ناصر فرهنگفر و دیگر نوازندگان آن دوره اجرا کرد
استاد بنان در خاطرات خود در جائی عنوان کرده بود که روزی ما دررادیو در برنامه گلها مشغول کار بودیم که ناگهان شخصی جوان و رعنا وارد استدیو شد و وقتی شروع به اواز خواندن نمود همه ما را شگفت زده کرد صدائی رسا و مخمل وار با طنینی دل انگیز که همه ما را به تحسین واداشت
در سالهای آخر حکومت محمدرضا پهلوی، شاه ایران، همکاری خود را به گفته خود به دلیل پخش آهنگهای مبتذل با رادیو و تلویزیون قطع میکند، پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و متعاقب آن انقلاب فرهنگی سال ۱۳۵۹ و قطع برنامههای موسیقی همکاری استاد نیز با رادیو قطع شد
حدود 10 سال پیش وقتی برنامه های تلویزیون ایران به سمت سویی پیش رفت که باعث ناخوشنودی محمد رضا شجریان گشت پخش مرتب و زیاد کاهایش و پیدایش این ذهنیت که شجریان مرتب برای صدا و سیما می خواند عدم توجه و تجلیل از هنرمندانی همچن فرهنگ شریف و... که سالها برای این مرزو بوم هنر نمائی نموده اند وتمسخر کارهای بیاد ماندنی او توسط افرادی چون محمد حسینی در شبکه تهران و تمسخر کار زیبای حکایت دل ایشان که سر وصدای همه را در تهران در اورد هم به دلیل نحوه پخش آثارش وعدم رعایت حقوق مولف موجبات قهرشجریان با رادیو و تلویزیون شد و ایشان طی بیانیه ای خواستارعدم پخش صدایش در تلویزیون و رادیوی ایران شدند
در سالهای اخیر و پس از اصلاحات، رادیو فرهنگ، در برنامه نیستان برخی از کارهای قدیمی و جدید استاد را پخش میکند، همچنین شبکه چهار جمهوری اسلامی در برنامهای تحت عنوان آوای ایرانی، با استفاده از «گنجینه گلهای تازه رادیوایران» آواز استاد را همراه با تصاویری از خوشنویسی، نگارگری و دیگر هنرهای ایرانی تقدیم علاقهمندان میکند
جوایز
در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس شد. این جایزه هر پنج سال به بزرگترین هنرمندی که در جهت شناساندن فرهنگ و هنر کشورش میکوشد اهدا می شود. پیش از وی، این جایزه را نصرت فاتحعلیخان از پاکستان دریافت کرده بود
همانجا بلا فاصله کار زیبای افتاب وفا اجرا شد |
هنگام دریافت جایزه پیکاسواز دبیر کل یونسکو در پاریس درشهریور 1378 |
محتوای کاری
بیشتر آوازها و تصنیفهای اجرا شده گزیدهای بوده است از اشعار شاعران بزرگ ایران چون سعدی، حافظ، مولوی، باباطاهر، خیام و برخی تصنیفهای قدیمی با مضامین عاشقانه، و اجتماعی؛ همچنین استاد شجریان در برخی کنسرتها و کارهای جدیدتر خود از «شعر نو» شاعرانی چون «فریدون مشیری»، «نیما»، «سهراب سپهری»، و «مهدی اخوانثالث» استفاده کرده است. از جمله کارهای مشترک او گزیدهای از «رباعیات خیام» با صدای استاد شجریان و رباعی خوانی احمدشاملواست
خوشنویسی
محمدرضا شجریان علاوه بر استعدادش در آوازخوانی، علاقه زیادی به خوشنویسی ایرانی دارد، او از سال ۱۳۴۴ به فراگیری خوشنویسی نزد استادان ابراهیم بوذری، و حسین میرخانی میپردازد. در حال حاضر ایشان سبک ویژه خوشنویسی خود را دنبال میکنند
این مطالب بعد از مطالعه کامل کتاب راز مانا از شجریان توسط اینجانب نوشته شده است و کلیه مسئولیتهای ان بر عهده خودم می باشد
منتظر مطالب بعدی باشید